Τετάρτη 4 Νοεμβρίου 2015

Στο “φως” η μόνιμη συλλογή της Δημοτικής Πινακοθήκης Χανίων



Πρόσβαση στον αθησαύριστο μέχρι σήμερα καλλιτεχνικό πλούτο
της μόνιμης συλλογής έργων τέχνης της Δημοτικής Πινακοθήκης Χανίων πρόκειται να αποκτήσει το φιλότεχνο κοινό μέχρι τον ερχόμενο Ιανουάριο, μέσα από την ψηφιοποίηση το υλικού και την ανάρτησή του στο διαδίκτυο. Ο λόγος για περισσότερα από 600 εικαστικά έργα, κυρίως ζωγραφικά και χαρακτικά, καταξιωμένων δημιουργών που από τα “ντεπό” της Πινακοθήκης που φυλάσσονταν επί χρόνια θα βγουν στο “φως” μέσα από την αξιοποίηση των σύγχρονων τεχνολογιών.
Aξίζει δε να σημειωθεί ότι η διαδικασία της ψηφιοποίησης βρίσκεται σε εξέλιξη το τελευταίο διάστημα με την πολύτιμη συμβολή συμβασιούχων εργαζομένων από το πρόγραμμα της Κοινωφελούς Εργασίας, μιας και η Δημοτική Πινακοθήκη αριθμεί μόλις 3 άτομα μόνιμο προσωπικό.
ΕΝΑΣ “ΚΡΥΦΟΣ” ΘΗΣΑΥΡΟΣ
Να υπενθυμίσουμε ότι μέρος της μόνιμης συλλογής είχε εκτεθεί κατά το παρελθόν αποκαλύπτοντας ορισμένα καλλιτεχνικά “διαμάντια” που διαθέτει η Πινακοθήκη των Χανίων. Η πρώτη έκθεση είχε πραγματοποιηθεί τον Απρίλιο του 2002 υπό τον τίτλο “Αντιπροσωπευτικά έργα της Συλλογής του Δήμου Χανίων” σε επιμέλεια των Θ. Καλούμενου, Γ. Κουνάλη, Α. Νταγαδάκη, Π. Ξενάκη και Α. Πετρουλάκη.
Ακολούθησαν 2 ακόμα εκθέσεις με επιμελητή τον Κ. Πρώιμο που είχαν ως τίτλο “Μια στιγμή για πάντα – πρόσωπα και τοπία από τη μόνιμη συλλογή της Δημοτικής Πινακοθήκης”. Η πρώτη έκθεση είχε γίνει τον Απρίλιο του 2012 και η δεύτερη τον Μάιο του 2014.
Στο πλαίσιο της προσπάθειας που βρίσκεται σε εξέλιξη για την ανάδειξη της μόνιμης συλλογής της Δημοτικής Πινακοθήκης οι “διαδρομές” συνάντησαν τον ιστορικό τέχνης Κωνσταντίνο Πρώιμο ο οποίος γνωρίζει από πρώτο χέρι τι “κρύβεται” στα υπόγεια του κτηρίου της Χάληδων.
«Η συλλογή της Πινακοθήκης έχει φτάσει σε ένα επίπεδο ωριμότητας καθώς αριθμεί πάνω από 600 έργα», σημείωσε αρχικά και εξήγησε ότι τον πυρήνα της μόνιμης συλλογής  αποτέλεσαν τα έργα που είχε παλαιότερα στη διάθεσή του ο Δήμος Χανίων και πέρασαν στην κυριότητα της Δημοτικής Πινακοθήκης μετά τη συγκρότησή της ως νομικού προσώπου.
1 KONSTANTINOS PROIMOSΣΥΛΛΕΚΤΕΣ ΚΑΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΙ
Στο πλαίσιο αυτό, ξεχωρίζουν η συλλογή έργων του Λυκούργου Μανουσάκη από τη δεκαετία του 1950, ο οποίος είχε γκαλερί, ήταν συλλέκτης και αγόραζε έργα τέχνης από το εξωτερικό. «Η συλλογή του Μανουσάκη είναι παλιά και χρειάζεται συντήρηση. Δεν είμαστε σε θέση να εκτιμήσουμε καλά τη συλλογή γιατί πολλά έργα είναι σε κακή κατάσταση λόγω της φθοράς του χρόνου, ενώ χρειάζεται μια ιδιαίτερη τεκμηρίωση καθώς πολλά από αυτά είχαν έρθει από το εξωτερικό», ανέφερε σχετικά ο κ. Πρώιμος. Σε κάθε περίπτωση πάντως η συλλογή Μανουσάκη αποτέλεσε τη μαγιά που γέννησε την ανάγκη για τη στέγαση των έργων του Δήμου και τη δημιουργία της Πινακοθήκης.
Από εκεί και πέρα, η Δημοτική Πινακοθήκη απέκτησε στην πορεία του χρόνου σημαντικά έργα κυρίως από προσφορές μεμονωμένων καλλιτεχνών, συλλεκτών, όπως τον Κώστα Ιωαννίδη, αλλά και δημιουργών, όπως τον Παναγιώτη Γράβαλο που χάρισε πάνω από 50 έργα, δικά του και άλλων καλλιτεχνών, συγκροτώντας μια σημαντική παρακαταθήκη έργων χαρακτικής. Παράλληλα, υπήρξαν και κάποιες ελάχιστες αγορές έργων από την ίδια την Πινακοθήκη καθώς τα οικονομικά μέσα που διαθέτει είναι περιορισμένα.
ΑΝΑΓΚΗ ΤΕΚΜΗΡΙΩΣΗΣ 
Ο κ. Πρώιμος επεσήμανε σχετικά ότι στο κύριο σώμα της μόνιμης συλλογής μπορεί να συναντήσει κανείς δημιουργίες κορυφαίων ζωγράφων και χαρακτών. Μεταξύ αυτών βρίσκονται έργα των Ανδρέα Γεωργιάδη του Κρητός, Π. Ξενάκη, Δ. Ανδρεαδάκη, Τ. Νικολαΐδου, Τ. Μαντζαβίνου, Μ. Μανουσάκη, Ε. Σακαγιάν, Τ. Μισούρα, Β. Καλούτση, Α. Λουκίδη, Α. Βλάση, Γ. Ψυχοπαίδη, Γ. Τσαρούχη, Θ. Καλούμενου, Τάσου, Δ. Γαλάνη, Π. Τέτση, Δ. Μυταρά, Σ. Βασιλείου, Β. Σπεράντζα, Β. Κατράκη, Κ. Ξενάκη κ.ά.
Ο κ. Πρώιμος υπογράμμισε πάντως ότι προκειμένου να εκτιμηθεί καλλιτεχνικά σε βάθος και με ακρίβεια η μόνιμη συλλογή θα πρέπει να γίνει μια επιστημονική τεκμηρίωση του υλικού. Με αυτό τον τρόπο -πρόσθεσε- θα μπορεί να σχεδιαστεί ο προσανατολισμός της Πινακοθήκης και συγχρόνως να ανοιχτούν προοπτικές για συνεργασίες με άλλα συναφή ιδρύματα του εξωτερικού και της Ελλάδας.
9 ATHINA GIANNOYLAKHΔίνοντας “ταυτότητα” στα έργα 
Η ψηφιοποίηση των έργων τέχνης που συγκροτούν τη μόνιμη συλλογή της Δημοτικής Πινακοθήκης Χανίων αποτελεί τον πιο πρόσφατο κρίκο μιας μακράς αλυσίδας ενεργειών που είχαν ξεκινήσει από παλιά, έτσι ώστε να συγκεντρωθεί και να καταγραφεί το υλικό.   «Πριν τη δημιουργία της Πινακοθήκης υπήρχαν διάφορα έργα ζωγραφικής διασκορπισμένα στον Δήμο Χανίων και τους χώρους της Δημοτικής Βιβλιοθήκης, τα οποία αποτελούσαν δωρεές», εξήγησε η προϊσταμένη Δημοτικής Πινακοθήκης Χανίων Αθηνά Γιαννουλάκη και πρόσθεσε ότι το 2002 όταν η Πινακοθήκη απέκτησε νομική υπόσταση ο καλλιτεχνικός επιμελητής Θοδωρής Καλούμενος (που έφυγε από τη ζωή πριν από λίγα χρόνια) ξεκίνησε μια προσπάθεια για τη συγκέντρωση όλου του υλικού.
«Το 2003 μαζί με τον Θοδωρή είχαμε βρει κάποια έργα είτε στις αποθήκες είτε σκόρπια σε άλλα σημεία χωρίς όμως να υπάρχει καμία τεκμηρίωση πέρα από ένα βιβλίο με χειρόγραφες σημειώσεις το οποίο φαίνεται να διατηρούσε ο αείμνηστος Μιχάλης Γρηγοράκης», θυμήθηκε ανατρέχοντας στο παρελθόν η κα Γιαννουλάκη και συμπλήρωσε:  «Ακολούθησε μια επικοινωνία με την Εθνική Πινακοθήκη η οποία μας έδωσε κατευθύνσεις για τη δημιουργία μιας “ταυτότητας” για κάθε έργο όπου θα αναφέρονται, μεταξύ άλλων, ο καλλιτέχνης, ο τίτλος του έργου, η χρονολογία, ο τρόπος απόκτησης, η κατάσταση του έργου, η τεχνοτροπία, οι διαστάσεις κ.λπ. Παράλληλα, κάναμε εμείς οι ίδιοι μια ερασιτεχνική φωτογράφηση των έργων και προχωρήσαμε στην έντυπη καταγραφή τους. Σε δεύτερη φάση από την προηγούμενη διοίκηση δόθηκαν χρήματα κι έγινε μια επαγγελματική φωτογράφηση όλων των έργων».
Η κα Γιαννουλάκη ανέφερε σχετικά ότι από την πρώτη καταγραφή των έργων προκύπτει ότι 537 είναι αναγνωρισμένης αξίας, χωρίς ωστόσο να μοιράζονται έναν κοινό χαρακτήρα. Παράλληλα -όπως σημείωσε- υπάρχουν πολλά ακόμα έργα, μεταξύ των οποίων 270 της Χανιώτισσας ερασιτέχνη ζωγράφου Θάλειας Καλλιγιάννη, τα οποία κατ’ εκτίμηση δεν μπορούν να αποτελέσουν μέρος της κύριας ζωγραφικής συλλογής, αλλά υπάρχουν ιδέες και προτάσεις για την αξιοποίησή τους.
ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΤΩΝ ΕΡΓΩΝ
Σε κάθε περίπτωση, το σύνολο των έργων της μόνιμης συλλογής της Πινακοθήκης αναμένεται να έχει ψηφιοποιηθεί μέχρι τον ερχόμενο Ιανουάριο και να είναι διαθέσιμο στο διαδίκτυο μέσω της ιστοσελίδας της Πινακοθήκης, του Δήμου Χανίων και της Δημοτικής Βιβλιοθήκης.
«Η έλλειψη προσωπικού είναι δραματική στην Πινακοθήκη, υπάρχουν μόλις 3 άτομα μόνιμο προσωπικό. Το έργο όμως προχωράει χάρη σε 3 άτομα-συμβασιούχους που ήρθαν μέσω Κοινωφελούς Εργασίας. Από εκεί και πέρα, χρειάζεται οπωσδήποτε ένας καλλιτεχνικός επιμελητής όχι μόνο για να στηρίξει τις τρέχουσες εκθέσεις αλλά και για την τεκμηρίωση της μόνιμης συλλογής και την ανάδειξή της μέσω θεματικών εκθέσεων κ.λπ. Συγχρόνως, υπάρχει άμεση ανάγκη για συντηρητή έργων τέχνης καθώς ειδικά η συλλογή του Λ. Μανουσάκη θα καταστραφεί αν δεν συντηρηθεί άμεσα», είπε καταλήγοντας η κα Γιαννουλάκη.
Αναζήτηση νέων χώρων
Πέρα από την ανάγκη τεκμηρίωσης και συντήρησης της μόνιμης συλλογής της Δημοτικής Πινακοθήκης “αγκάθι” παραμένει η έλλειψη χώρου ώστε να μπορούν να εκτίθενται σε σταθερή βάση έργα της συλλογής, δίνοντας συγχρόνως την ευκαιρία στο κοινό να τα δει από κοντά. Στο πλαίσιο αυτό (και δεδομένου ότι το κτήριο της οδού Χάληδων δεν μπορεί να αξιοποιηθεί γι’ αυτό τον σκοπό) η Διοίκηση της Πινακοθήκης αναζητά εναλλακτικούς χώρους που θα δώσουν τη δυνατότητα να βγουν τα έργα της μόνιμης συλλογής από τα υπόγεια της Πινακοθήκης και να συναντηθούν με το κοινό.
10 GIORGOS BAROYDAKHS«Για τον λόγο αυτό έχουμε ζητήσει από την Κ.Ε.Π.ΠΕ.ΔΗ.Χ.-Κ.Α.Μ. και την πρόεδρο Αμαλία Κωτσάκη να μας διαθέσει τον 1ο όροφο από τη Βίλα Κούνδουρου ώστε να εκτεθεί τμήμα της συλλογής», δήλωσε σχετικά ο πρόεδρος της Δημοτικής Πινακοθήκης Χανίων Γιώργος Βαρουδάκης υπογραμμίζοντας ότι η Κ.Ε.Π.ΠΕ.ΔΗ.Χ.-Κ.Α.Μ. και η κα Κωτσάκη έχουν ξεκινήσει μια προσπάθεια ώστε να “ξαναζωντανέψει” εκπαιδευτικά ο χώρος της Βίλας Κούνδουρου που τα τελευταία χρόνια είχε μείνει αδρανής.
Παράλληλα, ο κ. Βαρουδάκης έκανε γνωστό ότι μετά τη θετική έγκριση του Δημοτικού Συμβουλίου Χανίων για την αγορά του παλιού νεοκλασικού στην οδό Τζανακάκη που μελλοντικά σχεδιάζεται να στεγάσει τη Δημοτική Βιβλιοθήκη, θα μπορούσε ενδεχομένως να υπάρξει μια συνεργασία ώστε να διατεθεί ένας χώρος για τη φιλοξενία μέρους της μόνιμης συλλογής.
Ο κ. Βαρουδάκης σημείωσε ακόμα ότι από την πρώτη στιγμή της ανάληψης των καθηκόντων της, η νέα διοίκηση της Πινακοθήκης έχει ξεκινήσει μια προσπάθεια για την πλήρωση της θέσης του καλλιτεχνικού επιμελητή της Πινακοθήκης που μετά την απώλεια του Θ. Καλούμενου έμεινε κενή.
«Εχουμε ήδη αποστείλει το αίτημα για να αποκτήσουμε έναν μόνιμο καλλιτεχνικό επιμελητή. Ωστόσο, λόγω των γνωστών οικονομικών συνθηκών που επικρατούν, μάς ενημέρωσαν ότι μπορεί να γίνει μόνο πρόσληψη με σύμβαση περιορισμένου χρόνου, 8 μηνών, μέσω ΑΣΕΠ», εξήγησε ο κ. Βαρουδάκης και τόνισε ότι υπάρχει καθημερινή επικοινωνία της διοίκησης με τους αρμοδίους στην Αθήνα ώστε να “ξεκολλήσει” το θέμα από τα γραφειοκρατικά γρανάζια.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Εμφανιζόμενη ανάρτηση

Εθελοντική Αιμοδοσία- Ένωση Κρητών Βριλησσίων

Πρόσκληση για Εθελοντική Αιμοδοσία